Wednesday, December 24, 2008

Missing missing & missing again..

Hilang?Lost?Alpa?Leka?Lalai..
Hukum alam menyatakan hari tak selalu nye indah sepertin yg diharapkan.
Kita manusia.."alah hukum Tuhan pun orang boleh langgar, ape lagi hukum manusia?"
Benda2 negatif slalu teroka dalam benak kite, tak kurang juga yang memudaratkn diri sendiri.
Kita juga selalu mesra dengan sikap "alah..alah..dan alah..."
Memandang sesuatu seremeh yang mungkin..
Hukum manusia pula selalu ingin menggapai ape yang dikatekan mustahil..
sudut positifnye bgus..
yang negatifnye?
malas nk jawabkn..
Abdul: "Dil, ape tujuan ko blaja tinggi2?"
Abdil: "Aku kan Dul, kalau boley nak jadi pandai, dpt keje besa, gaji besa, umah besa, sume2 nye besa la..."
Abdul: "Bini pn besa gak ke?"
Abdil: "Takde la camtu.."
Abdul: "Ko suke ke blaja?"
Abdil: "Erm....ntahla"

Bedol: "Dil, ko nk jdi kaye x?"
Bedil: "Ko gile ape?Sape xnk kaye?"
Bedol: "Aku ade jalan utk ko jdi kaye.Ko ikut care aku.."
Bedil: "Ape care die?"
Bedol: "Ko buat macam nie..(blablablablabla)"
Bedil: "Adush leceh nye.."


So, pikiaq la sendiri..

Kadang2 ntah ape2 yg difikirkn...
tulah sikap manusia..
slalu buat silap..
slalu buat salah..
bukan sekali..
dua kali..
tiga kali..
malah berkali2..

"Mat ko ade pape 'ayat' penerang hati x..?harap2 aku xde buat silap..mintak dipermudahkn segala urusan aku kt dunia nie..?"
"Ade, ko gi amik wudhu' pastu gi sembahyang, then ko doa banyak2..mintak lah ape ko nak.."


Nak sebut pasal sembahyang..
Kadang2 kite sendiri pun sembahyang nye ade 'lubang2 tak bertampal'..
Harap2 kite sume diberi petunjuk seperti mane yg diharapkn la..
Kite pn bkn lah pandai sgt bab2 agame nie..
stakat skolah agame sampai darjah 6 ape lah sgt..
Mudah2an dgn ilmu yg 'sejemput' tu dpt la kite upgrade dan manfaatkn bersame..
Mudah2an kite tidak lagi missing, missing dan trus missing kelak..
SUBHANALLAH!!!
~SALAM~

2 comments:

tomato_masam said...

nice posting u have here, insaf sejenak =)

syasya said...

u got talent....
nice post