Tuesday, November 16, 2010

Cuba Jadi Pandai, Jangan Jadi Tak Pandai

Dari surah An-Nisak, ayat 1-3 :-



"Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang menciptakan kamu daripada yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan daripada kedua-duanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah dengan menyebut namanya kamu saling meminta antara satu sama yang lain, dan peliharalah hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa memelihara kamu."
"Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang sudah baligh) harta mereka, jangan kamu menukar yang baik dengan yang buruk, dan jangan kamu memakan hartanya bersama hartamu. Sesungguhnya tindakan (menukar dan memakan) itu adalah dosa besar."
"Dan jika kamu takut tidak dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yatim (apabila kamu mengahwininya), maka kawwinilah wanita-waniota lain yang kamu senangi; dua, tiga, atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kahwinilah) seorang sahaja, atau hamba-hamba perempuan yang kau miliki. Yang demikian itu adalah lebih berkat kepada tidak berbuat aniaya."
Owh, gua sebenarnya sedang menelaah sebuah buku yang amat menarik......
-Kebaikan Beristeri Empat-
.: Selamat Menunaikan Ibadah Korban:.

2 comments:

Unknown said...

menarik nie... so kesimpulan yg dpt dr membaca buku tu cmne? ;D

vidadarisakura said...

kebaikan bersuami 4 ada?