Sunday, September 20, 2009

Lebaran

Acap kali takbir berkumandang,
Titik-titik jernih mula berjurai,
Mengenangkan hari berlalu,
Menjangkakan hari mendatang,

Acap kali takbir berkumandang,
Kiriman nota dari yang tersayang,
Maresap jauh meratap hiba,
Kiriman dosa alkisah yang lampau,

Tika takbir makin bergema,
Titik jerih yang tadi makin laju,
Meresap jauh...semakin jauh,
Lalu, aku mula sedar.

Ayah, ibu, kalian semua,
Hamba dilahirkan di atas satu kalimah.
Memberi impak sepanjang hayat,
Itulah dia HIDUP.

-----------------------------------------------

Puisi kat atas tu,
Gua taip sebab gua tak tau ape benda nak taip,
Gua pakai tekan je keyboard nie..


Akhir sekali,
Salam Aidil Fitri buat rakan2 blogger gua,
Terkasar bahasa,
Tersentap, terasa,
Ter...itu,
Ter...ini,
dan segala-gala yang gua ter "ter"...
Maafkan lah gua,
Dari hujung rambut sampai hujung ibu jari kaki..
(oh, gua baru potong kuku malam tadi, betapa selesa nya nak meratah rendang ayam raya ni)

Dan gua ketengah kan bakat gua melalui beberapa rangkap pantun pantun ini:

Nyimpan jenang nang jero tin,
Arek digowo mareng suro,
Keluputan kulo lahir batin,
Salah silap njalok ngapuro.

Bocah cilik mangan sego,
Sego dipangan karo gulo,
wes suwi orak ngomong jowo,
dino royo njalok ngapuro.

Buko poso lawuh'e gereh,
njegor sunge dicaplok boyo,
keluputanku singakeh-akeh,
kito 0-0 la yo?

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR & BATIN.
DARIPADA: ZAKI HAFIFI HJ. ZAIWAI @ sukesukiaki-

p/s: Buat "insan baru" dalam hidup gua, SYAMIMI FARHANAH ZAINAL,
kanda sayang selalu sama dinda!!!!



6 comments:

♥ sOFIa ♥ said...

aki salam lebaran.
maav lahir bathin :)

rahmat said...

lme ko x berkarya..
mati akal ape?
haha

khadijah said...

selamat hari raya!
no wonder lu da lama tak update blog.
ada "orang baru" rupa nya :)

kyo_9 said...

pergh..
dah ade orang baru la..
congrats bro~
selamat hari raya=

Hidayah Baik said...

part bawah tu aku dah tak paham dah. HAHA
selamat hr raya! ;)

akizaki said...

haha...
raye baru, orang baru, hidup baru....